Mindenki lehet kvantumfizikus! (mivel indanetes profilom nincs, komment helyett maradt a trackback) Miután nagyszerűen megállapításra került, hogy mindenki tanulhat nyelveket, ugyanezen alapon szeretném felhívni a figyelmet, hogy a természettudomány területén is bárki lehet sikeres, legalább annyira, hogy egy-egy nagy témakörrel kapcsolatos konferencián ne érezze magát elveszettnek, sőt, képes legyen abból tanulni is.
A matematikai képességek egyértelműen fejleszthetők gyakorlással. Nem kell mindenkinek egy Einsteinnek lennie (ráadásul ő nem is volt jó matekos), vagy Niels Bohrnak, viszont az elterjedt vélekedéssel ellentétben, miszerint sok humán beállítottságú vagy gyengébb tanulmányi eredményű embernek (bölcsészek, szakmunkások, gyakorló nyelvtanárok) egyáltalán nincs érzéke a matematikához, fizikához, kémiához, valójában mindenkiben megvan az alapvető tanulási képesség a természettudományokkal kapcsolatban. Ez nem egy velünk született tulajdonság, bizonyos gyakorlati alkalmazásaihoz pedig nincs is szükség fejlett intelligenciára! Meg kell tanulni tanulni, és alkalmazni, az alkalmazással a tanuláshoz szükséges képességek is fejlődni fognak!!!
A matematikai, természettudományi érzék alapvetően több dologból tevődik össze - és nagyon ritka, hogy valaki egyformán tehetséges minden egyes készségben.
Logika: mindenkiben van egy logika iránti vágy, ami egy kis rátanulással (szövegértés, ábraértelmezés) fejleszthető is.
Természettudományos érzékenység: ez a logika gyakorlatban alkalmazott fajtája. Egyfajta tudatosság, amikor a természeti jelenségek logikus összefüggéseinek észrevételére önálló hajlama van az egyénnek. Képes kreatív módon asszociálni a kérdéskörökön belül.
Induktív problémamegoldási képesség: ennek nagy szerepe van a természettudományos önállósodásban, gyakorlati, és mindenki által ismert példája az egyenletek átrendezése. Képesség arra, hogy egy hiányzó láncszemet a környezet ismeretében pótoljunk (sebességet ki tudjuk számolni az idő és táv alapján, de a sebességet és az időt tudjuk, képesek vagyunk ezt átrendezni, pótolni a hiányzó infót).
Asszociatív memória: a képletek, törvények megjegyzésének képessége, amely nincs összefüggésben az évszámok megjegyzésével, ezek a törvények ugyanis egymásra épülnek, vagy olyan gyakorlati szintű evidenciákat testesítenek meg, amelyek könnyű tanulást tesznek lehetővé. (a másodfokú egyenlet megoldó képletét sem kell megtanulni, csak az irányvonalat a levezetésében)
Ezek mellett még ezeregy tényező befolyásolja a természettudományok elsajátításának képességét, de így hogy végre látjuk, hogy mennyire egyszerű, egy kifogással mostantól kevesebb van!
Tessék tehát lelkesen matematikát, esetleg kvantumfizikát* tanulni!
* mellette geográfiát, tengerbiológiát, vezérléstechnikát, űrhajótervezést stb