Mottó

Azzal, hogy hűséget fogadtam Neki, azt fogadtam meg, hogy egy életen át kitartok mellette, jóban-rosszban. Hogy nem fogom hagyni, hogy bármiféle probléma megkeserítse a kapcsolatunkat, hogy túllépek az önzésemen. A házassággal arra határoztam el magam, hogy egy életre lekötöm magam mellette. Nem addig, amíg kitart a kölcsönös monogámia, nem addig, amíg fel nem izgat a főnök titkárnője, nem addig, amíg az ő fejét csavarja el valami köcsög, hanem ezeken is túl, egy életen át... Bővebben itt.

Friss topikok

  • Mária Kerényi: Nagyon gusztán néz ki holnap elkészitem ,mert nagyon tetszik ,biztos finom is. SAJNOS fényképet n... (2015.06.05. 00:29) mézes-mustáros csirkemell
  • Azzari: Érdekes mindezt olvasni, főleg, hogy a " beszélgetést " kiváltó cikknek sincs semmi köze a valóság... (2014.10.19. 00:17) A Bódis Kriszta-jelenség
  • tecsóba sose többé: Egyébként szánalmasak tudnak lenni azok a lények :) Főleg amikor annyira fel vannak fújva a maguk ... (2012.08.27. 23:39) Blikk-nő
  • twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: Ribanc rendszam. (2012.08.26. 18:06) Sebestyén és Szabolcs lyuksógorsága
  • bolygohollandi: Ezt is elolvastam - még több semmitmondó lózung, a 7. pont pedig úgy ahogy van egy marhaság (szeri... (2012.08.17. 10:59) Kapcsolatépítés - 6. Szakítás vagy nem?

Címkék

adó (1) aforizma (6) agy (77) ajánló (11) állam (10) állatbarát (3) állatkert (6) apró figyelmességek (11) asszony (6) a házasságról (26) balaton (2) baleset (3) bátrak földje (2) blog (2) blogajánló (1) blogtali (1) bölcs bagoly (40) bor (8) bréking (1) budapest (6) buszon (6) buta vén tyúk (5) celeb (11) celebvers (8) cigány (2) csajok (37) csak (5) család (6) csipke (11) cukiság (5) egyedül (2) emberek (6) eső (1) faszom (3) fejem (3) felhívás (1) feminista (2) fertő (18) fika (1) film (6) fim (4) fotó (1) főzőcske (5) fülbemászó (2) gyerek (12) hellókarácsony (1) hétvége (2) hipercuki (1) hírek (15) hólyag (2) horror (8) hőség (3) hűsítő (4) idijóta (1) idióta (3) idiotizmus (2) igénytelen (1) internet (46) irónia (1) izé (12) játék (2) jelleg (2) jog (2) jópont (3) kaki (3) kapcsolat (15) kapcsolatépítés (8) karácsony (1) kép (13) képmutatás (3) két jóbarát (1) kikapcsolódás (4) kommentek (2) komment helyett (2) kv (2) legények (12) malac (2) mellyek (11) mindennapok (5) mosoly (2) munka (6) mylord (2) nagyvilág (3) nehéz (2) nemi (1) nemi jelleg (31) nemmodor (2) nemszeretem (2) nem szeretem (4) nép (2) nosztalgia (1) nyár (13) nyaral (8) nyelv (1) nyitány (2) nyugdíj (3) oktatás (2) orosz (1) pálinka (2) pénz (3) pia (3) pocak (1) politika (7) pornó (2) pszichomókia (1) puki (1) punk (1) punnyadó (5) reggel (9) reklám (3) sas kabaré (1) semmi (3) sör (13) sötétség (11) south park (2) statisztika (4) streetfashion (1) sütimester (1) szabadidő (7) szabadság (1) szánalmas (3) szegénység (2) szenvelgő (17) szeressétek egymást gyerekek (11) szeretem (13) szex (24) szociológia (4) szolgalati (8) szolgálati (3) szombat reggel (12) szóvicc (1) takarítás (1) társkereső (1) tavasz (1) tehetetlen (4) tél (5) természet (3) történelem (1) undorgrund (1) ünnep (8) vacsora (3) vallás (2) vallomás (7) vásárlás (1) vasárnap reggel (11) velám (1) vellám (26) velvet (1) vers (7) vicc (6) video (29) világom (4) villám (6) virág (2) wtf (2) zene (30) zsír (8) Címkefelhő

A Bódis Kriszta-jelenség

Komikaze 2010.02.28. 09:54

Egy olyan dologról fogok most írni, ami Magyarországon tabutémának számít, másrészt, ha beszélnek is róla vagy foglalkoznak vele, nem részletesen, mindenre kiterjedően teszik azt. Nem vagyok szociológus, fogalmam sincs a különböző szociológiai-társadalmi modellekről, pusztán olvasok újságot, és mivel jómagam ózdi vagyok, némileg van fogalmam arról, amivel egyes írók-szociológusok foglalkoznak.

Jelen esetben Bódis Krisztáról szeretnék írni, illetve a hozzá hasonló szalonszociológusokról (a kifejezés drágámtól való), akik fogják magukat, elmennek az ózdi Hétes-telepre, körülnéznek vagy éppen programokat szerveznek, mint a fenti írónő-filmes. Bódis Kriszta kezdeményezését alapvetően jónak tartom: segítsük elő a gyerekek könnyebb beilleszkedését a magyar társadalomba, bevonva családjukat is, különböző művészeti foglalkozásokon keresztül (bővebben: itt). A gyerek felismeri saját kreativitását, a foglalkozásokon keresztül magabiztosabbá válik, együttműködőbbé társaival.

Ehhez Bódis Kriszta nyaranta elmegy Hétesre, ami valóban Ózd legszegényebb területe, elképesztő körülmények között élnek az emberek. Indított egy blogot is (itt), ahol a gyereket alkotásait, dokumentumfilmjeit lehet megnézni, a gyerekek írásait, kommentárjait az eseményekhez.

Még egyszer hangsúlyozom, ez egy igen jó program lehetne, viszont szerintem épp a lényegi kérdésekkel nem foglalkozik, ezért érzem némiképp átgondolatlannak az egész kommunikációját.

Példaként idézek egy Bódis Krisztával készült interjúból (forrás: itt):

"Nem baj, ha egzotikumként tekintünk a velünk együtt élő kultúrára?

- A veszélyt az jelenti, ha a meglévő eltérések miatt elfeledkezünk az alapvető, lényegi azonosságunkról. Én hiszek egy interkulturális párbeszédben. Igaz, nem mindenki alkalmas a dialógusra. Nincsenek illúzióim, a nagyon előítéletes embereket nem lehet meggyőzni, őket bármi megerősítheti rögeszméjükben. Minden szónak lehet a szerző szándékával ellentétes hatása. Például az ózdi Hétes-telepről szóló filmem egyik jelenetében éppen azt mutatom meg, hogy mennyire drámaian ellenszenves, ahogy a többségi társadalom kezeli például a cigány gyermekvállalás kérdését. Azt gondoltam, az üzenet félreérthetetlen. Aztán éppen egy értelmiségi, liberális közönségben – a kötelező tiszteletkörök után – felállt valaki, és belekezdett a „csak azt nem értem, hogy miért szülnek ennyi gyereket” mondókába. Szóval nagyon erősek az előítéletek. Talán azokra lehet leginkább hatni, akik tájékozatlanok és ismeretek hiányában válnak előítéletesekké."

 

Vajon miért ilyen erősek az előítéletek bennünk? Miért jut el Bódis Kriszta csak odáig, hogy bizony, folyton a sok gyerek problémával jönnek a magyarok, és miért nem megy el a tényekig, hogy egy átlagos roma családban jóval több a gyerek, míg egy magyar család már hatszor meggondolja, belefogjon-e a gyerekvállalásba? Tényleg magyarázni kell ezeknek az előítéletekben a mibenlétét? Aki ilyesmit jelent ki, arról azt feltételezem, hogy nem járt bent például a Családsegítő szolgálatnál és nem beszélt az ott dolgozókkal. Aki ilyesmit kijelent, az számomra azt sugallja, hogy nem beszélt ózdiakkal, nem ment el a piacra egy szombati napon és nem ment be a Munkaügyi Központba sem. Nem járt a Miskolc környéki falvakban, nem ült be egy általános iskolába (nem mint Bódis Krisztina, budapesti írónő és filmes, hanem mint mondjuk egy kistanárnő). Nem ment el a segélyosztásra, és nem beszélt a falu kisboltjának vezetőjével, vajon hogy is alakult a bolt forgalma az elmúlt két napban.

Nem tudja, hogy vajon miért vágták ki a Miskolc környéki falvak erdőségeit, miért van bokros terület ott, ahol nemrégen fák álltak, azzal már nem törődve, hogy jövőre vajon mit fognak kivágni és eltüzelni, hiszen már nem maradt semmi...

 

Bódis több helyen is említi, hogy a hétesi gyerekek munkáinak, rajzainak nyilvánosságot szán, a programját nyilvánosság elé szeretné vinni, amit bizonyos szinten meg is tesz (kiállításokkal, regényekkel a romákról stb.). Viszont hogy akar igazi párbeszédet, ha a Cseppgyerek blogra nem lehet kommentelni (igen, fel kellene vállalni az esetleges gyalázkodó kommenteket is), illetve úgy látom, azt felejti el, hogy ezeket a regényeket megint csak egy szűk réteg olvassa, általában olyanok, akik élik a kis értelmiségi életüket mondjuk Budapesten, és a legritkább esetben szembesülnek a valódi cigány-magyar konfliktusokkal. Ne értsen félre senki, ennél az elvhű naivitásnál nem jobb a szalonrasszizmus sem (kösz kicsim), ahol szintén a cigányságtól társadalmilag erősen elszigetelt réteg képviselői tapasztalatlan, dogmatikus előítéleteket vallanak. Talán nem őket kellene vitapartnerként kezelni, hanem az érintetteket, és a hitvallás kiszolgálásán túl megvalósulhatna a tényleges haladó szellemiség is, a párbeszéd. Nem üres szólam az, hogy igenis menjenek le ezek az emberek néhány napra, éljenek ott, beszéljenek másokkal is, és lássák a romákat a szélesebb társadalmi környezetükben is élni. Próbáljanak beszélni a romákkal arról, hogy ők miben látják  a helyzetük okát és ők hogyan próbálnak kiszabadulni ebből.

Nem lehet pusztán jóérzésből foglalkozni egy ilyen súlyú kérdéssel, nem a jóindulatunkon múlik a cigányok sorsa, hanem azon, hogy végre nyíltan szembenézzünk a problémákkal, a problémáikkal és legfőképp az okokkal...

 

Visszatérnék az idézett interjúhoz:

 

"Nincsenek illúzióim, a nagyon előítéletes embereket nem lehet meggyőzni, őket bármi megerősítheti rögeszméjükben."

Hát ezt meg kikérem magamnak. Ezzel szeretné elősegíteni a romák integrációját? Valódi párbeszédekre nincs lehetőség, azt eleve kizárja (félve nyilván attól, hogy a bloghoz gyalázkodó kommentek jönnének). De addig már nem jut el, hogy ezek az előítélekek, amik igen, valósak, valamiért kialakultak a társadalomban. Szép dolog arra hivatkozni, hogy mert a magyarok folyton azzal jönnek, hogy a cigányoknál mennyi a gyerek, szép dolog mindezt kulturális sajátosságokra visszavezetni - de hogy miért jönnek elő a társadalomból ezek ez ellenérzések, azzal már nem foglalkozik. Azzal nem foglalkozik, hogy ezek a gyerekek miért járnak rongyosan, miért nem tudnak sokszor viselkedni, és ezáltal miért olyan nehéz beilleszkedniük a többségi társadalomba.

Nem lehet egy szűk körben vizsgálni a romák nehéz helyzetét, azzal nem segít vele, hogy elmegy Hétesre, ott tölt néhány hetet elszigetelten, de nem látja a tágabb társadalmi környezetüket.Nem lehet mindent a csúnya magyar társadalomra és a cigányok kulturális sajátosságaira fogni. Ezek a hétesi gyerekek nagyot fognak csalódni, ha majd valahogy kikerülnek a családi környezetből (és éppen nem fogják őket visszahúzni), és majd ugyanúgy szembesülnek az előítéletekkel.

És hogy miért Bódis Kriszta-jelenség a poszt címe? Mert úgy látom, ez nagyon tipikus. Szociológusok és értelmiségiek vitatkoznak a romák helyzetén, anélkül, hogy tovább látnának a sajnálkozásukon, anélkül például, hogy megvizsgálnák, mi vezetett a Jobbik megalakulásához. Elmenni egy-két hétre, néhány napra egy romatelepre nagyon szép és bátor dolog, de ahhoz, hogy rálátásuk legyen, mindez nem elég.

Valódi párbeszédre van szükség, nyitás mindkét fél felől (romák és társadalom), és ezt nem lehet egymástól elszigetelten. Mert ez csak önáltatás, hazug illúzió.

Félreértés ne essék, sok roma ismerősöm van, látom őket dolgozni, próbálnak fennmaradni. Nekik sem használ az, ahogy ma Magyarországon kezelik a romakérdést. (Vannak kivételek persze, Solt Ágnes tanulmánya például, itt egy link egy interjúból)

És még egy a végére, mindenféle demagógia nélkül: nemrég megöltek egy 92 éves nénit (cikk: itt) az utolsó magyar lakóját a hétesi romatelepnek. Az elkövetők egyike egy 11 éves gyerek volt. Vajon Bódis Kriszta ismerte őt..? Programja számomra egy olyan toronyház felépítéséhez hasonlít, amely toronyháznak nincs megfelelő, szilárd alapja, ezért az rövid időn belül várható, hogy összedől...

Jó lenne, ha a romakérdés végre a ténylegesen érintettek tapasztalatai, érzelmei (egyáltalán figyelembe vétele) alapján lenne kezelve, és nem csak a szalonszociológia kontra szalonrasszizmus kölcsönösen ostobaságokat köpködő, sehova sem vezető harcát jelentené.

Címkék: szociológia :( bölcs bagoly

11 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://hazasember.blog.hu/api/trackback/id/tr561796428

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Fear and Loathing 2010.06.26. 12:08:38

Kissé sokkolt az origo-n ez a interjú. Kezdjük pár idézettel:"Ez a film egy cigánycsalád egy napját mutatja be, kora hajnaltól késő éjszakáig. Átlagos nap telik el, semmi különös nem történik, csak a szokásos: gyilkosok portyáznak a környéken, é...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

khmm... 2010.02.28. 16:09:34

Nagyon jó írás, gratulálok! :-)

Tökéletesen átlátod a helyzetet. Kár, hogy a "tűzközelben" lévők erre nem is törekednek. :-(

A Bódis Kriszta féle kékharisnyák - elnézést, ha tévednék - ezt valamiféle önigazolásként csinálják... De a realitásokkal konokan nem akarnak szembesülni.

Vorg a Halhatatlan Báró 2010.03.01. 10:42:49

Jó írás, igen.
Egy hétre lehet jó fejnek tűnni a romák között, felvállalósdizni és ebből hírnevet kovácsolni. De mi van akkor ha ő nincs ott? 92 éves néni halála például. Nevetséges. Én is ismertem rendesen dolgozó romákat és hiszem, hogy vannak közöttük beilleszkedni akaró tisztességes emberek. De a nem megfelelő helyzetkezelés és a kommunikáció elutasítása bármelyik fél részéről tragikus. Mert ez bizony már tragédia és teljesen borúlátó vagyok amúgy, mert egyszerűen nem tudok bízni benne, hogy valakinek sikerül ezt a kérdést megoldania.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.03.01. 14:54:28

Kiváló írás! Persze nem fogják a címlapra tenni, mint anno a Hétes-blogot.

die mehrdimensionale 2010.03.03. 00:13:39

wow, tökjó érzés egy nem rasszista/elvakultliberális megközelítést olvasni, főleg olyantól, aki a városban él. én is ott laktam igen sokáig, a rasszista oldal azon csodálkozik, h hogyhogy nem vagyok ezért náci, miért is vagyok libsi (ilyesfajta intellektuális közegekben ugyebár aki nem génekhez köti a bűnözést, az csakis libsi lehet, én a komcsinak jobban örülnék, de az náluk már megint mást jelent), az überhumánusmélyérzésűliberálisértelmiségi oldal meg nem akar lemondani a nagy szerető romacsalád mítoszáról.
remek poszt, jó lenne, ha sokan elolvasnák.

Yasashi Tanuki 2010.03.30. 13:04:17

Nincs azzal semmi gond, hogy vannak művészek akik csak egyik felét látják az éremnek. Ameddig a saját idejüket, pénzüket invesztálják a projektjeikbe addig ez egy dícséretes dolog. A gondok ott kezdődnek, hogy az állami és önkormányzati hivatalokban, minisztériumokban is olyen emberek ülnek akik élből utasítják el a cigánytelepiekkel együttélő hétköznapi emberek mindennapi tapasztalatain alapuló kritikáit sőt rasszistának bélyegzik a kritikát megfogalmazókat.
Az integrációnak az a deklarált pontja, hogy minőségromlás nélkül fog változást hozni már rég feledésbe merült. A többség - lassan kisebbség - életminőségének romlása, élet és vagyonbiztonságának garanciái huszadrendű szempont.

yariand 2011.01.19. 21:00:04

Kedves Blogíró,
tudom, hogy ez a bejegyzés már régi, de én csak ma bukkantam rá. Egy cikket kerestem ugyanis, amikor Bódis Krisztáról készítettem egy anyagot szerkesztőként az Irodalmi Centrifuga számára. Azért írok mégis, mert úgy érzem, Bódis Kriszta nevét tévesen használod egy ilyen bejegyzésre. Értem, hogy mit akartál mondani, s az sem vonom kétségbe, hogy léteznek olyanok, akik a maguk módján hasznot húznak abból, hogy romákon segítenek. Vagy próbálnak. (Rosszabb eset, amikor tömegesen megugrik a lovári nyelvből vizsgázók száma, ugye, meg a szociálpedagógus-növendékeké, akik tényleg átmennek az utca másik oldalára, ha cigányokat látnak, de ezt most hagyjuk.)Bódis Kriszta nem egy hétre ugrott le a hétesi telepre, hanem 12 éve jár oda, és nem egy filmet forgatott, amit aztán jó pénzen eladott, hanem nagyon komoly programot dolgozott ki, és nem az íróasztala mellett. Azt gondolom, nem sokan vállalnák azt, amit ő csinál. De a további győzködés helyett ajánlom figyelmedbe az Irodalmi Centrifuga linkjét, ahol a hétesi program ezévi eredményeit foglalja össze. Szerintem magáért beszél! elofolyoirat.blog.hu/2011/01/13/aktivitas_es_eredmenyek_1_resz#more2578867 üdv

borzimorzi 2012.12.28. 19:06:58

@die mehrdimensionale: Bocsánat, de a liberalizmusnak semmi köze sincsen ahhoz a ködevéshez, ami Bódis Kriszta nevéhez fűződik! A liberalizmusnak éppenséggel az öngondoskodáshoz van köze és ahhoz, hogy mindenki szabadon dönthessen, és aztán vállalja a döntései következményét! Ha valaki hat, vagy akár tíz gyereket összehoz, részemről minden tiszteletem. De akkor tartsa is el mindet, legyen szíves! Az adófizető polgároknak nem az ilyen vagy olyan kisebbségek ellen van alapos kifogása, hanem az ellen a parazitizmus ellen, hogy egyesek úgy tekintenek önmagukra, mintha ők lennének a királynő a méhkas közepén, a társadalom összes többi tagja meg csak arra való, hogy gürizzen rá, és eltartsa a szaporulatával egyetemben. Az adófizető kisebbséget gyakorlatilag kivéreztetik, agyonadóztatják és külföldre kényszerítik annak érdekében, hogy a megélhetési babagyárat közpénzből finanszírozni lehessen. Épp csak a dolog nem fenntartható! A nem egészen 10 millióból csak 1,7-1,8 millió van, aki még adót fizet. Minden egyes adófizető öt embert tart el, önmagát is beleértve. Nem csoda, hogy évi több tízezer polgártárs megy külföldre, az idén már 100ezernél is többen döntöttek így.
Ceterum censeo, a cigányokkal senkinek semmi baja. A parazitizmussal annál inkább! Teljesen mindegy, miféle nacionáléja van az adott parazitának. Arról nem az adófizetők tehetnek, hogy a cigányok közt oly sokan vannak, akik a parazitizmust választották életformájuknak. De velük sem a származásuk a baj, hanem az életmódjuk!

Üdv:
b

*Bolhás* 2013.03.06. 20:41:12

re: yariand 2011.01.19. 21:00:04
"Bódis Kriszta nem egy hétre ugrott le a hétesi telepre, hanem 12 éve jár oda"

A saját pénzén ugrál le 12 éve?

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2013.08.06. 05:58:30

@borzimorzi:
köszönöm. feleslegesség tetted, hogy magam is kifejtsem ugyanezt, mert bizony az én agyamban is ez a gondolat motoszkált. ;)

borzimorzi 2013.08.27. 15:06:03

@_drc_: Örülök, hogy egyetértünk.
Üdv:
b

Azzari 2014.10.19. 00:17:53

Érdekes mindezt olvasni, főleg, hogy a " beszélgetést " kiváltó cikknek sincs semmi köze a valósághoz.
süti beállítások módosítása