Mottó

Azzal, hogy hűséget fogadtam Neki, azt fogadtam meg, hogy egy életen át kitartok mellette, jóban-rosszban. Hogy nem fogom hagyni, hogy bármiféle probléma megkeserítse a kapcsolatunkat, hogy túllépek az önzésemen. A házassággal arra határoztam el magam, hogy egy életre lekötöm magam mellette. Nem addig, amíg kitart a kölcsönös monogámia, nem addig, amíg fel nem izgat a főnök titkárnője, nem addig, amíg az ő fejét csavarja el valami köcsög, hanem ezeken is túl, egy életen át... Bővebben itt.

Friss topikok

  • Mária Kerényi: Nagyon gusztán néz ki holnap elkészitem ,mert nagyon tetszik ,biztos finom is. SAJNOS fényképet n... (2015.06.05. 00:29) mézes-mustáros csirkemell
  • Azzari: Érdekes mindezt olvasni, főleg, hogy a " beszélgetést " kiváltó cikknek sincs semmi köze a valóság... (2014.10.19. 00:17) A Bódis Kriszta-jelenség
  • tecsóba sose többé: Egyébként szánalmasak tudnak lenni azok a lények :) Főleg amikor annyira fel vannak fújva a maguk ... (2012.08.27. 23:39) Blikk-nő
  • twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: Ribanc rendszam. (2012.08.26. 18:06) Sebestyén és Szabolcs lyuksógorsága
  • bolygohollandi: Ezt is elolvastam - még több semmitmondó lózung, a 7. pont pedig úgy ahogy van egy marhaság (szeri... (2012.08.17. 10:59) Kapcsolatépítés - 6. Szakítás vagy nem?

Címkék

adó (1) aforizma (6) agy (77) ajánló (11) állam (10) állatbarát (3) állatkert (6) apró figyelmességek (11) asszony (6) a házasságról (26) balaton (2) baleset (3) bátrak földje (2) blog (2) blogajánló (1) blogtali (1) bölcs bagoly (40) bor (8) bréking (1) budapest (6) buszon (6) buta vén tyúk (5) celeb (11) celebvers (8) cigány (2) csajok (37) csak (5) család (6) csipke (11) cukiság (5) egyedül (2) emberek (6) eső (1) faszom (3) fejem (3) felhívás (1) feminista (2) fertő (18) fika (1) film (6) fim (4) fotó (1) főzőcske (5) fülbemászó (2) gyerek (12) hellókarácsony (1) hétvége (2) hipercuki (1) hírek (15) hólyag (2) horror (8) hőség (3) hűsítő (4) idijóta (1) idióta (3) idiotizmus (2) igénytelen (1) internet (46) irónia (1) izé (12) játék (2) jelleg (2) jog (2) jópont (3) kaki (3) kapcsolat (15) kapcsolatépítés (8) karácsony (1) kép (13) képmutatás (3) két jóbarát (1) kikapcsolódás (4) kommentek (2) komment helyett (2) kv (2) legények (12) malac (2) mellyek (11) mindennapok (5) mosoly (2) munka (6) mylord (2) nagyvilág (3) nehéz (2) nemi (1) nemi jelleg (31) nemmodor (2) nemszeretem (2) nem szeretem (4) nép (2) nosztalgia (1) nyár (13) nyaral (8) nyelv (1) nyitány (2) nyugdíj (3) oktatás (2) orosz (1) pálinka (2) pénz (3) pia (3) pocak (1) politika (7) pornó (2) pszichomókia (1) puki (1) punk (1) punnyadó (5) reggel (9) reklám (3) sas kabaré (1) semmi (3) sör (13) sötétség (11) south park (2) statisztika (4) streetfashion (1) sütimester (1) szabadidő (7) szabadság (1) szánalmas (3) szegénység (2) szenvelgő (17) szeressétek egymást gyerekek (11) szeretem (13) szex (24) szociológia (4) szolgálati (3) szolgalati (8) szombat reggel (12) szóvicc (1) takarítás (1) társkereső (1) tavasz (1) tehetetlen (4) tél (5) természet (3) történelem (1) undorgrund (1) ünnep (8) vacsora (3) vallás (2) vallomás (7) vásárlás (1) vasárnap reggel (11) velám (1) vellám (26) velvet (1) vers (7) vicc (6) video (29) világom (4) villám (6) virág (2) wtf (2) zene (30) zsír (8) Címkefelhő

Esélyegyenlőség

azallamenvagyok 2009.06.26. 06:29

Nem szabad, hogy bárkit hátrány érjen származása, vagy a vele szemben támasztott előítéletek miatt. Ennek kapcsán az előítéletekről kell szólnom először: mi van a bicegőkkel, a feltűnő bőrhibával rendelkezőkkel? Vajon nekik ugyanakkora esélyük van egy állásinterjún, mint hibátlan társaiknak? Mi van a kancsalokkal? Hányszor csúfolták őket iskolában, mennyire utálhatott élni az, akit külleme miatt kiközösítettek társaik. Vajon mi lesz velük? Elvégezhetnek iskolákat, talán még előnyük is származhat abból, ha a vizsgáztató tanár a feleleteik helyett azzal van elfoglalva, hogy félrenézzen, hogy takarja zavarát, de az állásinterjúkon ugyanez történik. És társadalmunkban senki nem akar egy olyan beosztottat, aki zavart, előítéletet vált ki a munkatársaiból, a vállalat üzleti partnereiből.

 

A másik kérdés a származás miatti hátrány, vegyük csak a 90-es években felcseperedő proli gyerekeket. Azokat, akiknek szülei még egy olyan világban nőttek fel, ahol a munkának becsülete volt, ahol ezzel biztosíthatta a család anyagi, tisztes kispolgári létét. Azoknak a szülőknek a gyermekeiről beszélek, akik a 90-es évek elején is hittek ebben, akik megmaradtak panelprolinak, és egyszer csak arra eszméltek, hogy a társadalom jó része felsőbb osztályba került. Ők nem takarítottak meg milliókat, ők nem lopták szanaszét az országot, nem vettek részt az ingatlanspekulációkban. Ők csak dolgozni, és élni szerettek volna, de ezzel a saját gyermekeiket hozták hátrányos helyzetbe. Hisz nem hátrány-e ha a friss diplomás fiatal a ballagási öltönyében megy élete első állásinterjújára, abban az öltönyben, amit az összes főiskolai vizsgáján is viselt? Nem hátrány-e az, ha nem rendelkezik magabiztos nyelvtudással, mert a szüleinek nem volt pénze magántanárra, vagy külföldre küldeni őt?  Nem hátrány-e hogy még egy tengerparti nyaraláson sem vett részt, ahol élesben kipróbálhatta volna magát? Nem hátrány-e az, ha nemzetközi környezetben úgy érzi magát, mint egy elveszett bárány, nem hátrány-e az, ha egy vállalati vacsorán a flancos éttermi szokásokkal nincs tisztában?

Hátrány, és kutyát nem érdekli, hogy ez azért van, mert a szüleinek nem volt pénze, és csak nagyon keveseket érdekel manapság az, hogy mit nyerhetnek, ha felkarolnak egy ilyen fiatalt.

De ha fel is küzdi magát, teljesít, és jó keresetre tesz szert, neki nem nyomnak be a szülők a feneke alá autót és lakást. Busszal jár, és hitelt vesz fel, vagy lakást bérel. Egyenlő esélyei vannak-e az életben, ha hasonló korú és keresetű társaihoz képest? Őt a szülei naivsága, vagy gyenge képességei miatt havi 50-80ezer forintos hátrány éri. Évente olyan egy millió forint, és rengeteg élmény vész el az életéből a hátrányos helyzete miatt. Ebből a pénzből tanulhatna tovább, autót vehetne, tengerparton nyaralhatna, félretehetne a gyermekeinek. Ehelyett kidobja kamatokra, vagy albérleti díjra. Esélye sincs arra, hogy 40 éves korára egy tisztes családi ház tulajdonosa legyen, hogy az alapdiplomáján kívül még 2-3-at megszerezzen.

 

Két jellemző esetet említettem, amikor előítéletek vagy származás miatt hátrány érhet egy fiatalt ma Magyarországon. Könnyen belátható, hogy elég népes tábort alkotnak, s mégsem hallunk róluk, mégsem védi senki a jogaikat, mégsem áll ki senki azért, hogy másokkal egyenértékű esélyeik legyenek az életben. Nem sírnak, maximum olyan morgós kispolgárok lesznek, mint én. Türelmesek, és csak néha szakítja el náluk a cérnát az igazságtalanság. Nem halljuk szavukat. Miért?

 

Mert tisztában vannak azzal, hogy hátrányos helyzetüket csak nagy tettekkel, az átlagnál nagyobb teljesítménnyel kompenzálhatják. Elfogadják lehetőségeiket, a környezetük konstansait, igyekeznek minél többet elérni. Megpróbálnak változtatni…

 

Címkék: agy pénz állam

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hazasember.blog.hu/api/trackback/id/tr751202532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csillagkúll · www.:madeinfidesz.eu 2009.06.26. 09:56:07

és azzal vigasztalódnak, hogy majd az ő gyerekeinek jobb lesz meg minden.

SuetiMueti · http://sunbarat.blog.hu 2009.06.26. 10:00:41

Nem egyszerű kérdés. Hátrányos helyzet... Hát vannak akik hátrányosnak találják a helyzetüket és észre se veszik mennyire jó dolguk van. Én nagyon szerencsés vagyok, azt hiszem... bár már fele ennyivel is az lennék...

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2009.06.26. 11:08:39

non, azért a felsoroltak között rengeteg olyan dolog van, amely neveltetés, mondjuk ki 'gyerekszoba' kérdése, és még számos olyan is, ami a saját akaraterővel, motivációval elérhető. Pl. nyelvtanulás, viselkedés, 'éttermi szokások', sőt manapság még a külföldi utazás is megoldható saját erőből, ha az embernek van egy kis akarata, hogy fejlődjön és előrehaladjon.
Konkrétum: egy ismerős srác egy EU-s program keretén belül dolgozik ún. önkéntesként Svédországban. (Nem drága magántanártól tanulta meg a nyelvet, hanem önerőből és skandinavisztika szakon.) A programba bárki jelentkezhet egy bizonyos korhatár alatt, és választhat hogy milyen munkát szeretne végezni és melyik országban. Az önkéntes státusz azt jelenti, hogy kap koszt-kvártélyt-munkát és egy kevés zsebpénzt (ez a 'kevés' havi 100.000 forint Svédországban, ami költőpénznek bőségesen elég). A srác megkereste, megtalálta ezt a lehetőséget és élt is vele. Rengeteg tapasztalatot szerez, 'kipróbálja magát élesben', világot lát, önállósodik, bővül a világképe, ami valljuk be, sok honfitársunkra igencsak ráférne.
Én nagyon hiszek abban, hogy aki akar, az tud is.

azallamenvagyok 2009.06.26. 11:16:12

persze, aki akar az tud, az "ár"-ban lehetnek eltérések, ez a kis elmélkedés anno a szegénycigányozás kapcsán íródott (Gy F jelentettek ki, hogy senkit nem szabad hátránynak érnie a származása miatt)... de mennyi olyan ember van, aki hátrányban van másokhoz képest? Mert, ha többet kell fizetnem valamiért, akkor az hátrány, a felsorolt esetben pedig származási alapú hátrány:) csak ugye az ember megkeresi az utat, és keresztülverekszi magát, akiben meg a szándék sincs meg...

Bár a Rózsadombról könnyen van az ember, mint tudjuk:)

Vorg a Halhatatlan Báró 2009.06.26. 11:36:53

@azallamenvagyok: persze, hogy nincs szándék, amikor van segély

Balance Of Power 2009.06.26. 13:09:10

En kicsit se fule-se farka posztnak erzem ezt. Mire akarsz kilyukadni? Arra, hogy akarki akarmit mond, mindenkeppen az a meghatarozo, hogy az ember hova szuletik? Nekem picit az jon le, hogy szerinted eselyegyenloseg a gyakorlatban nem letezik.

Gladia Delmarre 2009.06.26. 13:38:24

Látom mélyponton vagy (ez az előző posztból is látszik).
Valamennyire igaznak érzem a felvetésedet, mert amiket írtál, a kevés pénzből gazdálkodó szülőkről, valós. Ugyanakkor én is azon a véleméynen vagyok, mint Rékuc, nem mindig a pénz a megoldás, vagy nem az egyedüli. Pl. angolt tanulni bármikor el lehet kezdeni, a neten csomó ingyenes oldal van, ami ugyan nem azonos egy tanárral, de sok segítséget nyújt a tanuláshoz, ha az ember komolyan foglalkozik vele (apám egyedül tanult meg olaszul 25 évesen könyvekből, 50 évesen tett végül felsőfokút, h legyen róla papírja is:)). Pl. a férj középszintnél alacsonyabb tudással ment multihoz (esküvői öltönyben, még jó, h nem valami csicsásat választottunk:)), felvették, és mára felsőfokúzhatna angolból. Egy barátom meg a férjtől kérte kölcsön az öltönyét az első intejújára, mert a sajátját (ballagásit:))) kihízta.
Nem hiszem, h hátrány a ballagási öltöny, és a nyaralás elmaradása stb., a tudás, a kitartás kompenzál.
Vannak példáim jó módú emberekről, akik a pénzükben bíztak, illetve a szüleik pénzében, de rövid úton repültek, mert nem teljesítettek megfelelően.(persze más kérdés, h nekik akkor is lesz pénzük, ha nem dolgoznak, de ez sztem most nem lényeges... úgy értve, h egy ingyyenélő a szememben nem 'rendes' ember)
A kiállás egy dolog, persze fontos, de hidd el, komoyl cégek nem az öltönyöd minőségét nézik, hanem a tudásodat. És itt nem csak a diplomára gondolok, hanem bármilyen más szakmáról, ha beszélünk. A többi meg már jön magától, alakul.

Egyébként én is elveszettnek érzem magam nemzetközi környezetben, de az ezzel járó stressz kihoz belőlem mindent, amit eddig megtanultam... illetve ezért tanulok most angolt, h ha újra munkába állok, már jó alapom legyen (és én sem fogok tudni autentikus környezetben beszélni). És ha valaki rá van kényszerítve, hogy megállja a helyét, akkor meg fog tenni mindent, anyagiaktól függetlenül. Szerintem.

azallamenvagyok 2009.06.26. 14:01:12

Balance Of Power: tényleg se füle se farka. A lényeg, hogy milyen megközelításből nézzük az esélyegyenlőséget.
1. szerintem esélyegyenlőség van Magyarországon, a rasszista ijesztgetések stb-k ellenére
2. Ha azt mondjuk, hogy bizonyos népcsoportoknak nehezebb, mert mittomén miéért, akkor viszont vegyük elő azokat az embereket, akiknek szintén nehezebb:)

@Gladia Delmarre:

véletlenül ment most ki ez a poszt, ez már több hónapos, az előző, tragikus sorsú blogomról van, és ide akartam még írni valami körítést hozzá:) a figyelmem mélyponton van a jelek szerint:)

2itailor 2009.06.26. 15:39:58

A téma jó és szerintem sok mindent el lehetne mondani róla.
A - bármilyen - megkülönböztetést az érzi igazán aki benne él. Ránk inkább ez a "panelproliság" vonatkozik, bár vidéken élünk:) Ha valaki testi hibás, vagy fogyatékos az nehezebb lehet, ha nézek erről szóló műsorokat mindig megdöbbent az az emberfeletti küzdelem amit ők és a családtagok meg a segítők folytatnak azért, hogy "normális" életet élhessenek ők is.
A mi helyzetünkre pedig ez a vágyak és lehetőségek összehangolása vonatkozik. Nem élhetem le boldogtalanul az életemet azért, mert soha nem tudok új autót venni, vagy soha nem láthatom saját szememmel Los Angelest. Keresek olyasmit ami örömmel tölt el és nem kerül annyiba:)
A pohár nekem félig teli van;)

úriparaszt · http://varanus.blog.hu 2009.06.27. 12:54:45

Tanuláshoz nagyon kevés pénz kell. Minta és/vagy elhatározás _és_ kitartás.
Olyan mint a tisztaság. Minden egyéb szó pazarlás. Szerintem.

Komikaze 2009.06.27. 13:29:50

Jaj... ennyire külön világban élünk?

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2009.06.27. 17:34:12

esélyegyenlőség, a szó legszigorúbban vett értelmében, van. Sorsegyenlőség nics, azaz nem egyenlő, hogy azonos mennyiségű munkáért milyen boldogulás vár az emberre. Van akinek emberfeletti munkával kell elérnie azt, amibe más beleszületik. Ez tiszta szerencse, másképp nem volnának munkások.
Nem hiszek abban, hogy mindenkit megillet a saját kertes ház, a Volvo, a külföldi nyaralás stb stb. De aki meg akar érte dolgozni, annak van rá esélye. Én is vihettem volna sokkal fennebb karrierice, de nem tettem, mert ennyivel elégedett vagyok és mást prioritálok.

Komikaze 2009.06.28. 14:03:01


úgy érzem, megint átcsúsztunk a külföldi nyaralás vagy/és LCD tévé, magyarul a mindent egyszerre, minél többet kategóriába.

én úgy látom, nem jött le a poszt lényege, ami persze nem feltétlenül baj - az ember elsősorban a saját körülményei, saját tapasztalatai alapján ítél.

Kacagójancsi 2009.07.17. 10:46:06

Érdekes poszt-talán, mert én is "panelproli gyerek" vagyok. Az én szüleim például rengeteget költöttek magántanárra, hogy megtanuljak németül. Egyedül csak küzdeni nem tanítottak meg. Két év után otthagytam az egyetem német szakát és gyerekeket szültem egy 13 évvel idősebb kétdiplomás, de nem gazdag pasinak. Nem tudtam bennmaradni az egyetemen, mert képtelen voltam nyalizni a tanároknak a jobb jegyért, még az órákra bekerülni is alig tudtam, képtelen voltam átgázolni a többieken és erőszakoskodni. Valahogy a küzdést nem nevelték belém. Abban a felfogásban neveltek, hogy anno a szocializmus milyen jó volt, volt munkája mindenkinek. De ma már más világot élünk, nem üldözik a "közveszélyes munkakerülőket"! Ma már küzdeni kell, nyomulni, vagy különleges képességekkel/kapcsolatokkal bírni. És szerintem nehezen tanítják meg ezt a szocializmusban felnövők, a szüleim. Elköltöztem zsákfaluba, kertes házba, szültem két gyereket, és nem tudom, mit fogok dolgozni, ha megszűnik a GYES. A panelélet egyszerűen nem edzett meg erre az ÉLET-re. 23 éves vagyok és nem értem, mi zajlik ebben a világban.

2itailor 2009.07.18. 11:57:53

@Zetor: azt nem írtad, hogy abban a helyzetben, amiben vagy, hogy érzed magad?

Néha én sem értem a világot, legalább is azt a fajta részét, amiről te is írsz. De nem is akarom, mert tudom nem vagyok odavaló. Ennek felismerése megkönnyebbüléssel tölt el és van még hely a világban olyanoknak is, akik nem akarnak abba a körbe tartozni. Gáz akkor van, ha valaki mégis oda törekedne és úgy érzi kirekesztették, mert valamilyen hiányossága miatt kimarad valamilyen jónak hitt dologból. De választási lehetőség van, be kell fejezni azt az iskolát, le kell tenni azt a nyelvvizsgát ha a kitűzött célt el akarod érni. Hogy harcolni kell érte? Mindenért kell. Az is küzdelmes, mikor az emberek családot alapítanak, csak nincs presztizse. Hogy vannak akiknek ez is, az is megadatik? Igen, de még a legsikeresebbnek látszó embert is érik kudarcok, fájdalmak, hidd el. Sokszor csak egy külső máz az amit látunk.
Fiatal vagy, egy jó tizessel fiatalabb, mint én. Sokminden fog még veled történni jó és rossz is, csak próbáld azt tenni, ami te magad vagy.

Kacagójancsi 2009.07.18. 18:10:09

@2itailor: Háát...Olvass bele a blogomba. A gyerkőcök minden gondot felednek. A kicsi most is itt ül nyugisan az ölemben, a nagy meg rohangál egy zsákkal a kezében, és teletömi különböző apró tárgyakkal és hozza nekem, hogy meglepetést hozott.
Igen, küzdeni kell. Csak hát ugye hajlamosak vagyunk másokat is hibáztatni. Valahol olvastam, hogy a gyerek hétéves koráig lehet belénevelni a küzdeniakarást és az akaraterőt. Lehet, hogy nem igaz, de engem elgondolkodtatott-a gyerekkoromon, a neveltetésemen és ismét háríthattam.

Kismacska (BELLA) 2009.07.26. 19:12:47

Most először gondolok arra, mióta a blogodat olvasom, hogy mekkora baromságokat hordasz itt össze - és itt főleg az átlagfiatalokról beszélek, akiknek a hátsója alá apuci nem tolt lakást. Hiszen az az átlag!

Miért veszed átlagnak milliomos apuka pici fiát-lányát???????? Hmmmm??

Hát elárulok neked valamit:
- én is panelproli vagyok
- elvált szülő nevelt fel
- szegények voltunk, magánórákat nem vettem
- most mégis diplomás ember vagyok, aki nagyon jól keres
- és TUDOK az asztalnál enni - mert jóanyám megtanított.

Egyszerűen akkora ordító baromság, hogy átlagnak veszed a milliomoscsemetét... vagy neked az ismeretségi köröd tele van olyanokkal, akik segge alá lakást toltak?

Figyelj... mindenki érvényesülhet. MINDENKINÉL vannak jobb helyzetűek. Albérletben lakom? Igen. És??? Meg tudom fizetni. Nyivákoljak azon, hogy havi 65 ezerrel van többje annak, akinek a lakást a szülők megvették? Minek? Ugyan már. Ha minden jól megy, 3-4 év és saját erőből veszek lakást - hitel nélkül.

Mert az anyám úgy nevelt, hogy segíts magadon, az isten is megsegít és akarattal mindent el tudsz érni. Szerintem 10.000 fiatalból egy kap lakást a szülőktől. NEM ez az átlag.

Szóval átlagos társaim: kezdjünk el rinyálni, hogy jaj, a béna anyám-apám, mit el nem vett tőlem! Brühühüüüüüüüü!

Egyébként rendkívül értelmes, okos emberke vagy, nem is értem, hogy kerülhetett ki ez ide. (Az írás első felével sajnos egyet kell értsek, de ott miért nem vádolod a szülőt, hogy miért nem figyelt oda a gyerek arcbőrére? :D)

azallamenvagyok 2009.08.01. 21:00:28

A jogvédőknek szánt fricska akart volna lenni (gyk: milyen hátrányos helyzetűek a romák, milyen kirekesztő a társadalom ezé meg azé, meg a nők sem érvényesülnek eléggé, blabla, nekem is van min sírnom, ha mindenki csak sírni akar, meg másnak is lenne), tényleg rosszul időzítettem, hogy nem érthető teljesen a szándék... Máshol máskor megértették:) Szóval túlreagálást abbahagyni!
süti beállítások módosítása